Bugun...


Ali Riza TAHSİNOĞLU


Facebookta Paylaş









ÖĞRENCİLERİ SOSYALLEŞTİRMEDE ETKİLİ BİRİ OLARAK ÖĞRETMEN
Tarih: 01-02-2019 14:53:00 Güncelleme: 01-02-2019 14:53:00


Bu yazının amacı öğretmenin okuldaki sosyalleştirici olarak rolünü vurgulamak ve bu rolüyle bağlantılı olarak öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkmalarında etkili yöntemler sunmaktır. Okul, sosyalleşme sürecinde ilk temel toplumsal kurum olma özelliğini taşır. Öğretmenler, özellikle de ilk öğretmen, çocuklarla yakın ilişki içinde geçen uzun bir sürenin sonucu olarak onları etkilemede ana babadan sonra ikinci derecede önemli role sahiptir.

 

Bireyin sosyal gelişimi, kalıtsal etkenlerin yanında geniş ölçüde çevrenin ürünüdür. Çocuğun sosyal çevresini oluşturan aile, akran grupları ve okul, çocuğun diğer bireylere ve sosyal yaşama karşı geliştireceği tüm tutum ve davranışlarını etkiler. Okul, sosyalleşme sürecinde ilk temel toplumsal kurum olma özelliğini taşır. Toplumsal beklentilere uygunluk gösteren, kazanılmış davranış yeteneği olarak tanımlanabilen sosyal gelişme, geniş anlamda bireyin doğumuyla başlayan bir evreyi, dar anlamda ise günlük davranış gelişimini kapsar. Bir öğrenme olgusu olan sosyalleşme, bireyin çevresindeki norm ve değerlere uygun davranış biçimlerini kabul etmesi anlamına gelir.

 

Sosyalleşmenin bu tanımından hareketle sosyalleştirici olarak öğretmeni, öğrencinin çevresindeki norm ve değerlere uygun davranış biçimlerini kabul etmesinde etkili olan kişi olarak tanımlayabiliriz. Öğrencinin okulda ve sınıf içinde benimsenmiş norm ve değerlere uygun davranabilmesi, toplum tarafından onaylanan davranış biçimlerini geliştirebilmesi, kendisinden beklenen öğrenci rolünü oynayabilmesi büyük oranda öğretmenin katkılarıyla sağlanır.

 

Okul sadece bireyin bilgi donanımını sağlamakla kalmaz, çocuğun sosyalleşmesine büyük ölçüde yardımcı olan bir kurum niteliğini de taşır. Okulda çocuklar yaşar, çalışır, başarır, davranışlar geliştirir, becerilere sahip olur, yeteneklerini işletir ve mükemmelleştirir. Öğretmenler okulda ana-baba vekili, eğitimci, disiplin sağlayıcı, sosyalleştirici gibi pek çok rolü oynarlar.

 

 Öğretmenin rolü sınıf düzeylerine göre farklılaşır. Sınıf düzeyi bazen öğretmenlere sınıfın yöneticisi bazen de öğrencinin sosyalleştiricisi rollerini yükler.  Sınıf düzeylerine göre öğretmenin rollerini bir sosyalleştirici olma ekseninde şöyle sıralamışlardır:

Okul öncesi ve ilkokulun ilk yılı: Burada öğrenciler, Öğrenci rolünün içerisine sosyalleştirilirler ve temel becerilerle ilgili eğitilirler. Bu düzeyde Öğrencilerin bilinen kurallara uymalarını sağlamak yerine, ne yapmaları gerektiğini öğretmek önemlidir. Öğretimin ilk kademelerinde öğrenciler öğretmenin davranışlarından çok etkilenirler.   Bu kademede öğretmenler öğrencilerine okul ve sınıf ile ilgili temel kuralları nasıl uygulayacaklarını öğretmek için büyük bir zaman harcarlar. Öğrenci rolü tamamen benimsendiği zaman başlar ve öğrencilerin birçoğu okula uyum sağlayıncaya kadar devam eder. Öğrenciler birçok okul işleyişine alışırlar.

 

 Öğretimin merkezinde, sınıfta uygun bir öğrenme ortamı meydana getirme ve bunu koruma amacı bulunur. Öğretmenler öğrencileri resmi müfredat içinde eğitmeye yoğunlaşabilirler. Öğrencinin bulunduğu basamaklar göz önüne alındığında, birinci düzeyin öğrenmeye hazırladığı, öğrenciye öğrenci rolünün benimsetildiği dikkate alınmalıdır. Öğretmek kadar sosyalleşmeyi de beslemekten, küçük çocuklarla çalışmaktan hoşlanan, öğrenciyi öğrenci rolünün içine sosyalleştirmek için gerekli olan sabır ve beceriye sahip öğretmenler özellikle ilk basamakta oldukça etkili olabilirler.

 

Özellikle ilkokullar da sınıf öğretmenliği görevini yürüten öğretmenlerin, öğrenci davranışlarını ve öğrenci ihtiyaçlarını belirleyebilmeleri konusunda İhtiyaç duydukları eğitim gereksinmelerinin belirlenmesine yönelik olarak okul rehberlik servisiyle işbirliğine gidilmelidir. Bu işbirliği doğrultusunda öğretmenlerin öğrenci davranışları ve ihtiyaçlarıyla ilgili bilgilendirilmelerini sağlamak amacıyla kurs, konferans, seminer gibi hizmet içi eğitim faaliyetleri düzenlenmelidir.

 

Öğretmenler öğrencilerinin sosyalleşmelerinde kendilerinin de önemli bir model olduğunu unutmamalı, öğrencileriyle olan etkileşimlerinde istenilen davranışları göstermeli, olumlu etkileşime girmelidirler. Özellikle okulda istenmeyen öğrenci davranışlarını yönetirken öğrenciler üzerinde otoriteye ya da korkuya bağlı bir ortam yaratılmamalıdır. Bu şekilde sağlanan düzenin öğrencini hem akademik başarısı hem de sosyalleşmesi açısından olumlu sonuçlar vermeyeceği bilinmelidir.



Bu yazı 213 defa okunmuştur.

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
YAZARLAR
FOTO GALERİ
  • Komik
    Komik
  • Bebişler
    Bebişler
  • Yurdum İnsanı
    Yurdum İnsanı
  • Fantastik
    Fantastik
  • ATATÜRK
    ATATÜRK
  1. Komik
  2. Bebişler
  3. Yurdum İnsanı
  4. Fantastik
  5. ATATÜRK
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • KARSLILAR EDİRNE VALİSİNİ İSTİFAYA DAVET ETTİ.
    KARSLILAR EDİRNE VALİSİNİ İSTİFAYA DAVET ETTİ.
  • İSİAD DÜNYANIN EN BÜYÜK SANAYİ SİTESİNİ KURUYOR
    İSİAD DÜNYANIN EN BÜYÜK SANAYİ SİTESİNİ KURUYOR
  • IĞDIR İL KÜLTÜR MÜDÜRÜ OSMAN AYYILDIZ
    resim yok
  • DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ KURULTAYI
    DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ KURULTAYI
  • BİZ KARAPAPAK TÜRKLERİYİZ
    BİZ KARAPAPAK TÜRKLERİYİZ
  • DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ azerbaycan
    DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ azerbaycan
  1. KARSLILAR EDİRNE VALİSİNİ İSTİFAYA DAVET ETTİ.
  2. İSİAD DÜNYANIN EN BÜYÜK SANAYİ SİTESİNİ KURUYOR
  3. IĞDIR İL KÜLTÜR MÜDÜRÜ OSMAN AYYILDIZ
  4. DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ KURULTAYI
  5. BİZ KARAPAPAK TÜRKLERİYİZ
  6. DÜNYA KARAPAPAK TÜRKLERİ azerbaycan
VİDEO GALERİ
YUKARI